Занимателен лексикон

 

Скрити имена

ИМЕ е прикрито тука.
Ха открийте го! На слука!

Е, кого НЕ СА поспрели
да си хапне круши зрели?

Чисти дрехи кой облича
и с обувки НОВИ тича?

Кой със самолет замина
на екскурзия в АТИНА?

А в АРХИВ без архивари
кой се рови в папки стари?

Кой ги върши и такива –
здрави КАСИ с чук разбива?

Нощем кой не спи, А ДЕН
дреме на чина до мен?

Криви ли са или прави –
ОЧНА ставка кой ще прави?

И накрая: кой от вас
все АКТИВ си пише в клас?

ВЕСО ДОСЕВ ДИРИ РИД

ВЕНЕ ПЕНЕВ ГАЛИ ЛЕБЕД В *) ДЕБЕЛИ ЛАГ
*) с. Дебели лаг, Пернишко

Надпис на снимка

Имам снимка – дар прекрасен
от сестрите ми в чужбина –
цветна снимка с надпис ясен:
"Ани, Лора, Каролина."
Имената им стократно
всеки ден чета с наслада:
"Ани, Лора, Каролина..."
Днес прочетох ги обратно.
Проследих ги с изненада:
АНИ, ЛОРА, КАРОЛИНА!

АНЯ, ЛИЛИ И ЛИЛЯНА
АНИ, ЛЕДА И АДЕЛИНА

Сироп от боб

Вместо да напише "боб"
днес Борис написа "боП"!
Името пък на Бориса
някой също с "П" написа.
Стана от Борис – Порис.
Но нали съм хуморист –
името му непонятно
аз прочетох пък обратно.
Е, Борисе, да попеем
и потропнем – хопа-троп!
Звънки чаши да налеем
с бобения свеж ... СИРОП!

ЯЛ ИЛЯ И БЪЗ СЪС ЗЪБИ

НЕ МЪТЕН И НЕ ТЪМЕН МЕД ЯДЕМ

Забраванко

По прашна уличка самотна
къде ли пак Антон се мотна?
Какво ли у дома забрави,
та тича да не се забави?
Но, запъхтян от преумора,
Антон е вече в коридора –
примигва и смутен се мръщи.
Какво ли носи той от къщи? ...
Обратно името му прочети
и мигом ще узнаеш ти,
че стиснал е в ръката потна
АНТОН тетрадката си ... НОТНА!

НЕНО ИМА КАМИОНЕН КАПАК

И КАКА МИ ИМА КАКИ

Венец за празника

Кирил и Методий нам
азбуката ни са дали
да не тънем в мрак и срам
все за чужди идеали.
Затова е празник днес –
светъл празник в тяхна чест.
Ето, паметник голям
в пролетния ден блести.
Кой венец положи там?
я "ВЕНЕЦ" обратно ти,
остроумко, прочети –
ще си отговориш сам
кой го е положил там!

Е, НАМ СИЛАТА ЗА ТАЛИСМАН Е

И СЯЛ СИ, МИСЛЯ, И ЯЛ СИ, МИСЛЯ СИ

Фокусник

Фокусник е НИКО ФОКИН.
Кой в класа ни не е хокан
зарад фокусите хитри:
глътне гумата на Митре,
после в чантата на Мери
бръкне в миг и я намери ...
Фокусникът Нико Фокин
върши всичко тъй похватно,
че и името си Фокин
ако прочете обратно –
пак ще бъде ... НИКО ФОКИН!

ХОДЯ ЗА ОСЕМ ШИША, А ШИШ МЕСО АЗ ЯДОХ

А ВЕСА ТАСЕВА РИБА ВАДИ И ДАВА БИРА

Кончето на Сево

Добре си храни Сево кончето,
пои го Мимето с вода,
закичват го с цветя и клончета
и пускат го на свобода.
Затуй е пъргаво и вихрено,
че хрупка то трева и зоб
и денем – волно, не притихнало,
препуска в тръс или в галоп ...
– С какво го храниш? – питам Мимето,
а тя се смее с кротък глас:
– Обърнеш ли на СЕВО името,
ще се досетиш ти завчас!

ИМАЛА НИНА ЛАМИ

А ВЕЛА РАЛЕВА ЩЕ ЛИ ЛЕЩА, МАДАМ?

Килохолик

Рече нашият съсед Илия:
– Всяка вечер в ХОЛА пия
по едно кило ракия,
та ми казват алкоХОЛИК.
По КИЛО щом пия в хола
редно е тогава, моля,
да ми казват КИЛОхолик!
и обратно, ако щете,
КИЛОХОЛИК прочетете –
пак си е то ... КИЛОХОЛИК!

ЛОВИ БИВОЛ И ОРЕ ГЕРО

НИНО БОНИН ИЗОРА ЗА РОЗИ

Чавдар

Тъжен е Чавдар, когато
чуе плясък на шамар.
Някой сбърка ли играта,
пак е натъжен Чавдар.
Но е радостен, когато
смях в игрите ни кънти.
И обича той шегата,
и готов е да прости ...
Името му Красимира
пак обърна с весел глас,
а ЧАВДАР от смях примира:
– Е, добре ... РАДВАЧ съм аз!

АМИ И ГРЕС У СЕРГИ ИМА

АНЕТО ДАЛО КОШ СЪС ШОКОЛАД НА ИЛИАН ОТ *)ЕНА ...
*)Ена -департамент във Франция

Опак човек

Запознах се с него преди седмица. Голям чудак бил този писател. Казаха ми, че върши всичко наопаки и затова носи името Опак човек. Казаха ми още, че всичко, което той пише, може да се чете еднакво, както отпред-назад, така и отзад-напред.

А и всичко, което той изговаря, може също да се изговори в обратен ред. Вчера ми дойде на гости. Влезе у дома заднишком, застана на главата си, поздрави ме с обичайния въпрос "Е, КАК Е, КАК Е?" и подаде босия ли ляв крак да се ръкува с мен. Аз забелязах, че ниският на ръст гостенин беше подстриган откъм челото. Сакото му беше закопчано откъм гърба, а джобовете на панталона бяха зашити на самия долен край на крачолите. Той започна да вади от торбата си книги. После придърпа стол и опъна босия си ляв крак върху масата. Взе лист хартия и собственокрачно продължи да пише новия си роман.

Когато започнах да прелиствам книгите му, открих, че те са написани с обратни думи и изрази.

Силно ме впечатлиха сборниците с басни: "КИРКИ И КРИК" , "РАЦИ И ЦАР", "МИДИ И ДИМ", "РОПОТ И ТОПОР", "СКЕЛЕТ И ТЕЛЕКС". Надникнах и в книгите с текстове за естрадни песни: "А-ХА-ХА!", "ЙО-ХО-ХОЙ!", "АНГЕЛИНА С АНИ ЛЕГНА", "НЕДЕВ ЗАРЕ Е РАЗВЕДЕН", "ЯДОВИТ ТИ ВОДЯ ...". Харесаха ми и няколкото книги с приказки: "ЛАНИ МИНАЛ ТЪЖЕН ЕЖЪТ", "И ТЕЛЕ ЛЕТИ", "МИРЕН Е РИМ", "ОРДЕВОТО ВЕДРО". Любопитно зачетох стихотворните му сборници: "БЪДИ ДЪБ", "НАДАРЕН Е РАДАН"...

Зашеметен от тази изненада, любопитно взех да гледам голямата му глава и си помислих, че пред мен седи един необикновен човек, наподобяващ супер електронен апарат, попаднал тук от друг свят. А и вълшебството, което се вършеше пред очите ми, ме накара да попитам удивен:

– Неземни човече, ти сам ли караш ракетата, с която си пристигнал тук?

– А, ТАТЕ КАРА РАКЕТАТА. НА "ТИТАН" И КЪМ МЪКИ, ЛЕТИ ДОРИ И РОДИТЕЛ – отговори той.

– Какви мъки? При нас животът е рай! – възразих аз.

– Е ДА! – АТОМЕН ПОТОП, НЕМОТА... А ВАЛИ И ЛАВА – АД Е! – отговори лаконично той.

– А как завършва човешкият живот при вас? – попитах госта.

– АМИ И ЗАРАЗИ ИМА, И МОР ГРОМИ, АЛА ЧЕСТО И ОТ СЕЧ – въздъхна, чудакът.

– Искам да попитам още нещо – обърнах се към моя събеседник. – От колко души се състои вашето семейство?

– ОТ СТО!

Аз му обясних, че моето семейство е от четирима души, а синът ми е космонавт и трябваше да замине още вчера за Марс.

– А, НИМА ЗАМИНА? – попита ме той.

– Предполагам, че е заминал – отговорих с нескрита гордост.

След кратка пауза отново се обърнах към моя загадъчен събеседник:

– Любопитно е да се знае как става раждането при вас? В родилен дом, или...

– РАЖДАНЕ НАД ЖАР! – избуботи с басовия си глас той, без да дочака края на моя въпрос.

– Ама, как? – зачудих се. – В жаравата ли потапяте младенеца?

– НАД ЖАР Е РАЖДАН И Е НЕ ПОТОПЕН, А ГОЛ ДО ПОДЛОГА! – повтори чудакът.

Любопитството ми нарасна до краен предел. С напрегнат слух и нетърпение възкликнах:

– Интересно! От каква материя е новороденото?

– АМИ, ОТ ЛАК И ... КАЛ ТО ИМА! – поясни моят гост.

– И то ли, като нашите деца, се моли и се мъчи да говори?

– А, ТА БАБАТА МУ ДАВА ДУМА И ТО МОЛИ И ЛОМОТИ: "О, БАБО; БАБО! – ИЛИ: "О, МАМО, МАМО!" – отново поясни чудноватият Опак човек.

– Интересува ме впоследствие как расте и се развива човекът при вас?

– НЕ НЕЖЕН И НЕЖЕНЕН, ЛЪГАН И НАГЪЛ, НЕ РИТАН, АЛА... НАТИРЕН! – дълбоко въздъхна пришълецът.

Наближаваше обяд. Гостът беше гладен, а аз нямах неговата специална храна, та бързаше да си ходи. Затова го попитах:

– Има ли у вас кой да те посрещне на обяд?

– А, МАМА, МАМА! – отговори накратко той. Ами баща ти тук ли е, или си замина с летатeлния радар?

– НЕ ЛЕТАТЕЛЕН РАДАР; А ПОЛИТНА С "АНТИЛОПА" – поправи ме чудакът и обясни, че "Титан" е ракетата, с която той и баща му са пристигнали, а "Антилопа" се нарича най-новият космически кораб ...

Преди да си тръгне магьосникът на словото аз го помолих да остави обемистия си приключенски роман "НЕВЕН И АНИНА", за да го прочета на спокойствие, но той отказа. Затова пък набързо го прелистих и в паметта ми останаха няколко изречения. Ето, прочетете ги и вие!

  • НЯМА ТАМЯН – ВИЖ, ЛОВЯ ДЯВОЛ ЖИВ
  • ВАСИЛКЕ, ИМА БЯЛ ХЛЯБ (ПЪК СИ Е И СКЪП), АМИ Е КЛИСАВ
  • МЪТИ РИТЪМ И НЕРИМОПОМИРЕН ЛИРИК Е КИРИЛ, А АНГО ПОГНА И ГИНКА ЗА КНИГИ
  • ЗАКОПАН Е НАГАН И ЗА ЯВОР, АЛА РОВЯ АЗ И НАГАН Е НА ПОКАЗ, АМА КИРКИ И КРИК НЯМА ДАМЯН, А ИМА КАМИ
  • ТИМЕ Е НЕМИТ, А ТАНИ Е ИНАТ, АНА ПЪК Е КЪПАНА, А АНИТА В АТИНА Е НА ПЪТ С ТЪПАН ЗА ВАЛС У СЛАВ АЗ ЯНАКИ КАНЯ, А МАРА КАЗА ДА ЗАКАРАМ НА ИЛИАН ОСЕМ ТУБИ И БУТ МЕСО, АЛА НЕ ДАЛ МЛАДЕН НА ИЛИАН ОВЕН ДАР В РАДНЕВО
  • ВЕЛЕ БЕЛЕВ Е НЕ ДИВ И СУР, А РУС И ВИДЕН ЙЕРЕЙ (ПОП)
  • Е, НАЛИ, МИЛАНЕ, БОРЕ Е РОБ. ИМА ВОЛ И ОТ СТОИЛОВ, АМИ Е РОБ. БОРЕ. Е, НАЛИ, МИЛАНЕ?
  • НИНО ДОНИН С АНИ РИПА НА ПИРИНА, А ЯНИ СОПИ ЯДЕ, СЕДЯ И ПОСИНЯ, АЛА ЯДЕ ФЕДЯ БОБ И БЯЛ ХЛЯБ С ОЩЕ НЕЩО И ОЩЕ НЕЩО СЪС СОС И БЯЛ ХЛЯБ ЯДЕ ФЕДЯ, А ЦЕНО ПЯ С ЯПОНЕЦ

 
 

Няма коментари:

Публикуване на коментар